lördag 19 mars 2016

Damrummet är byggt klart/ Ladys room is ready!

God helg på er och välkomna tillbaka! / Welcome back all my friends! 

Nu är det vår och fåglarna drillar som bara den. Ljuset har återvänt och dagarna är så mycket längre. Kanske därför som man får något gjort :) 

Det är några veckor sedan jag visade damsalongen. Det har hänt en del så vi tar det i bilder från där vi slutade sist. 

Nu är taket färdigmålat och jag ska börja skära till det i den storlek som det ska vara. Så den efterlängtade stunden då jag fick sätta det på plats. 

Därefter var det dags med en liten planeringsstund i huset. Det beordrades fram diverse godsaker och vår käre butler Mr Adam dukade upp delikatesser i rummet. Men först fick Stina ut på torget och till bagaren för att handla.



Så var det valvet! Det har varit många turer kan ni tro! Oj oj Karlsson är så sur på mig för att jag inte har kommit till skott. Men jag ville ju ha detta rummet med passage kvinnligt så det fick bli spetsar, änglar och en tunn  träinklädnad. Inte som jag tänkte från början men så är det ibland så ser det annorlunda ut i verkligheten. :) 

Golvet har varit ett roligt arbete. Det är slipat med flera olika slippapper och till sist innan patinering så blev det riktigt väl behandlat av stålull. Sedan så har det fått en schellakspolityr i 4 omgångar tills dess att trät var mättat. 

Valnöten framträder helt underbart och har fått en fantastisk lyster. 

Sen kväll och imorgon ska rummet tändas upp! Där är en liten vän som inte kan vänta utan har lyckas knuffa upp dörren.....



Lördag och dags för presentation av damernas salong! Varsågod lady Elisa bjuder in.....

Kakelugnen är på plats och den helt fantastiska takkronan sitter där den ska. Kronan har jag köpt av Cilla Hallbert på minst.com. Ljuvlig är väl rätt ord om denna eller vad tycker ni? 
Här kommer rummet ur ett par olika vinklar och medan kameran fick jobba så tittade solen in genom fönstret! 





Nu ska jag påbörja gardiner, rama oljemålningar som jag har skaffat och inte minst så ska jag ge mig på möblerna till rummet! Denna gång ska jag lägga på bladguld och klä stolarna i ett rött tyg, brodera kuddar både till de två gröna bänkarna och till stolarna. Matta ska broderas som jag ska ha under ett bord men den får vänta en stund för jag håller ju på att sy den till matsalen fortfarande. 

Då önskar jag er alla en riktigt fortsatt härlig helg och snart är det ju påsk då blir det långledigt och då kommer jag tillbaka med möbel tillverkning 
Stor kram till er alla från 

Titti 

5 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att få se fortsättningen, väntar med förtjusning! Så underbar takkrona och tapeten likaså. Allting är helt perfekt! Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Så vakkert et rom, elsker gulvet og kakkelovenen. Tenk å få sitte derinne! God Påske, Pam i Norge

    SvaraRadera
  3. Te ha quedado preciosa.
    Un abrazo
    Maite

    SvaraRadera
  4. Hello Titti,
    Vilken fantastisk arbete! Jag älskar bara på rummet. Det är så vackert och elegant. Taket är fantastisk och jag älskar golvet. Utmärkt arbete min vän!
    Stor kram
    Giac

    SvaraRadera