tisdag 7 april 2015

Takrosett, golvet lagt i sällskapsrummet

Det har ju varit Glad Påsk och våren har kommit till mitt lilla hörn på jordklotet. I går såg jag de första stararna och lilla sädesärlan spatserade så fint på gräsmattan. Härligt! 

Ja, jag vet att jag utlovade bilder på dockorna. Nu var det så att på sista träffen så var vi inte så många för någon var sjuk, semester och påsklov! Men det blev jobbat en hel del för oss andra som var med. Vi väntar med bilder till nästa gång vi ses för då har vi alla dockor klara. 

Sen jag skrev senast så har jag gjort klart takrosetten till sällskapsrummet. Den har varit tidsödande om inget annat för där är mängder med olika lager färg som har fått torka mellan varven. 



Denna gång har jag valt att jobba helt med oljefärger som jag har lagt lagerp å lager för att få fram olika skiftningar i ringen. Grunden har varit de färger som finns i tapeten som ska sitta på väggarna. Till sist så fick hela arbetet en patina med hjälp av en liten svamp som jag doppade i lack med lite tillsatt  guldockra. 
Tapeten scannade jag in i svart och vitt och skrev ut på fin canvas och målade med samma oljefärger som finns i ringen. Allt för att helheten i färgerna skulle bli perfekta. Lampan som ska hänga i plafonden är beställd och kommer att bli kronan på verket för den passar som handen i handsken till plafondens stil. 


Så har golvet blivit färdigt. Det är inte slipat ännu och jag vet inte om det blir vaxat eller lackat. Vi får se vad som passar bäst i slutändan. Jag ska först tapetsera och sätta in bokhylla och spis i mellanväggen.  Så här ser rummet ut med golv o takrosett på plats. 



Som ni vet så ska ju detta rum bli med mycket mörka trädetaljer. Dörren till inre passagen är klar. Den har blivit gnuggad i två nyanser valnöt, slipad och lackad i tre lager med lite umbra i lacken. Handtagen är också monterade. 


Nu undrar ni förstås var Karlsson är.....han var ju inte så bra i sina ben sist. Jodå han har varit hos dockdoktorn (läs undertecknad)  och fått en helrenovering. Nu hänger ben och kropp ihop igen och han mår alldeles prima. Men jobba....inte han har tagit sig lite ledigt. Han har mycket att stå i nämligen säger han,  skräddare och sånt förstår ni för han ska på semester! 
Så här snygg var han när han hämtade resväskan så att han kunde hem och packa inför färden. Vi får väl se om han tänker berätta närmare om sina planer snart.:) 


Nu ska jag i varje fall ta mig an dubbel dörren som leder från stora hallen in i sällskapsrummet. Tänk jag fick precis ett glatt meddelande om att golvfaner till matsalen är på väg och anländer i veckan så då kan jag göra klart i min matsal. Det ser jag framemot! 

En liten blänkare ni vet väl om att det är denna här kudden
 som någon ska få som give -away! 


Må gott i vårsolen vi hörs snart hälsar

Titti 

8 kommentarer:

  1. Å va fint tusen tack för att du delar med dig det är så jätte kul att följa dig. Det va just det jag behövde idag . Spännande att se hur det blir kul att du äntligen får golvet till matsalen ha det så jätte gott marie

    SvaraRadera
  2. Wow Titti, looks great !!! Love it !
    Mini hugs from Pipi ❤️

    SvaraRadera
  3. Hej Titti,
    Vilka underbara framsteg. Taket ringen är vacker och kommer att fungera perfekt med tapeten. golvet är stor och rummet kommer att vara vacker.
    Stor kram,
    Giac

    SvaraRadera
  4. I have just had a look over your blog and I look forward to following the progress of your house. The work you have done is beautiful with lovely details such as the ceiling roses and your beautiful needlework.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! 😄 12Create! You are so welcome!

      Radera