onsdag 19 mars 2014

Golv i gröna salongen

Välkomna tillbaka!

Ibland måste man ta en paus när kroppen inte riktigt vill men nu är vi på gång igen! Det har hänt lite saker på Ekeborg. Efter att alla väggdekorationer blivit uppsatta och allt blivit lackat klart var det dags för en liten stund av eftertanke.  Karlsson han satte sig helt sonika på kanten och reflekterade en stund.



Det är ju dags att börja lägga golv. Just golvet har jag vänt och vridit på. Letat på varenda sida, inbillar jag mig, på nätet hur golvet skulle kunna se ut. I hallen och i galleriet så är det ju mönsterlagt golv med kompasser och det är inget jag vill ha här. Letade lite bland mina foton från alla slott och herresäten som vi har besökt och då stod det snabbt klart att ofta ligger det ett härligt trägolv. Ja, varför inte! Sagt och gjort in i förrådet och leta efter faner att göra golvplank av.

Hjälp fick jag omgående. Många mått som ska tas och många skrymslen och vrår och vem är bäst där......

 
När man väl har bestämt sig så vill man ju bara jobba på. När mallarna väl var gjorda så var det dags med tillsågning och slipning av kanter.

 
Tur jag har både store o lille Karlsson när inte kraften i händerna räcker till.
 

Så var det dags att montera allt i skåpet. Oj vad man önskar man kunde bli som Teskedsgumman, ni kommer väl ihåg henne, "liten som en a tesked"!
Vad det kan vara knöligt och svårt att komma till speciellt när det är lim inblandat!


 Då var den sista plankan på plats idag och ett färgprov har blivit gjort. Tycker det behövs ett maffigt golv till den färgstarka väggen och tapeterna så jag har valt att göra en blandning med mörkare pigment.


Nu ska Karlsson och jag ta oss en liten fruktstund och fundera på färgen .......


...... också får ni titta på min för tidiga födelsedags present, en slipmaskin som är ställbar i alla vinklar och  som har fått plats i verkstaden snyggt och prydligt på bänken.


 
Må gott hälsar
 
Titti 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar