torsdag 24 oktober 2013

Lerro/Lundbyskåpet är på gång

Härliga höstkväll, hej på er!
Det märks att vi har krupit in i våra små bo och fixar o donar med våra små pyttehem. Alla miniatyrsidor är fulla med inspiration och nya fina idéer.

Kommer ni ihåg mitt Lerro/Lundbyskåp som barnbarnet ska få i julklapp?! Så här såg det ut när jag började demontera nån gång i somras.


Skåpet fick jag o min syster i början av 60-talet och sedan så gjorde jag vid det till mina barn och därefter har mina systerdöttrar haft det. Oj vad det har lekts i detta! Nu så ska mitt äldsta barnbarn få det och jag tror att det är sista gången det tål att göras vid.

 
 
Det var en hel del tapetlager som fick skrapas av och bakom var det masonit som man fick vara lite aktsam om så att den inte blev för våt.
 
Sen har det slipats och målats tak. Nya lister får jag göra och likaså måste listerna på utsidan bli nya för dom är i så dåligt skick så de går inte att använda. Men mer om det sedan.
 
Här är en del av taken som jag har sandgrängat. Det är svårt att se på bilden men det blir liksom en struktur så att en hel del skavanker och gamla spikhål döljs.
 
 
Så har jag tapetserat. Jag har valt att tapetsera skåpet delat och sedan när jag har satt samman hela huset så kommer jag att lägga en tunn fog i hörnen. Badrum och hall har ännu inte gått sin vägg beklädnad men hoppas att tiden räcker till i helgen.
 
 
Golven, eftersom det är en liten flicka så valde jag att lägga pappersgolv som jag sen ska lacka. Här är dom precis färdigklistrade och ska få ligga och torka något dygn innan jag lackar.




Det är i köket som det rutiga golvet är, vardagsrum har fått fiskben och sovrummet har fått ett vackert mörkt trägolv.

Fortsättning följer inom kort för nu är så är det så kul att se det växa fram hälsar
 
Titti

 

 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar