onsdag 5 juni 2013

Viktoriansk te/kaffehätta och nytt bord

Försommarkväll om än lite kallt! Väntar på kvällsvärmen då man kan njuta sitt kvällste på verandan.

Välkommen du som tittat in här på bloggen.
Idag har jag tänkt få visa ett litet broderi som har blivit färdigställt. Det har blivit en ny liten te/kaffehuva med ett viktorianskt motiv.

 

Huvan är denna gång sydd på 14 trådigt linne med DMC garn. Motivet är i kors stygn och den svarta bakgrunden är sydd i petit poin. Den är fodrad med rosa sidentyg och runt om som dekoration har den fått en liten påsydd snodd i en mörk rosa ton.
                                                      
 
Här är det baksidan som har en liten fin bård med ett stort blad där en liten rosenknopp tittar fram.
 


Härliga stora tee roses som täcker framsidan i massor av rosa färger och bladen är även de i flertalet färger. Som vanligt så får man inte fram färgerna till sin rätt på foto!

 
Här en liten bild på insidan som är täckt med rosa siden.
 
Huvan kommer att läggas ut till auktion på Ebay/tradera men som vanligt är du intresserad innan så kontakta mig.
 
 
Så var det det här med bord till galleriet. Nu har jag slipat, målat, slipat, guldat och målat motiv för att sedan vaxa och lacka. Vill ni se resultatet? här kommer det......
 

 
Till att börja med får det här duga. Jag har ju inte hittat något som passar till mina stolar så vi får se när jag möblerat hur det tar sig ut. Bordet är lite Kina inspirerat men det är även stolarna som det ska stå intill.
 
Imogon så är det nationaldagen och då ska jag få in mitt nymålade underskåp! Tänk sen kan jag börja sätta saker på plats i hallen o galleriet. Gissa om jag ska pyssla :)
 
Morgondagen till ära så får det bli en fin liten bild på vår flagga som avslutning på dagens inlägg men jag är snart tillbaka och då hoppas jag få visa möblerade rum!
                                                      
                                                           Må gott tills vi hörs igen!
                                                                                Titti
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar