lördag 20 oktober 2012

Bäddschäslong i höstfärger

Nu springer verkligen tiden! Underbara höstdagar så denna vecka har det fått lov att vara en hel del trädgårdsarbete.
Kvällarna har dock inbjudit till härligt pyssel och nu är min schäslongsbädd i vackra höstfärger äntligen klar. Den har tagit sin lilla tid att göra men det var det värt tycker jag när jag nu ser resultatet.


Det är mahogny i botten som har fått en patina av cherry lack över sig i tre lager för att få en fin yta. Sedan är det en upp bolstrad dyna, bolstrade armstöd i samma tyg med guldfläta på sytt runt om som dekor både på armstöd och kudden.
En vinröd snodd och en gulddekor är påsatt runt sängen och på alla benen är där en förgyllning i två etapper. Inte mindre än 5 kuddar varav en är broderad på en silk gauze 48ct med silke och moulinégarn. Alla kuddar har fastsydda snoddar runt om sig. Kuddarna är i guld/svart och svarta. Den broderade kudden är med en mörkgrön sidenbotten som kontrasterar vackert mot broderiet.
Bädden har fått namnet "Colibri" efter kuddens motiv.
Här är det lilla katten Mjau som sett sin chans att lägga sig tillrätta på sidenet.




Schäslongen kommer att läggas ut till salu på e-bay/tradera men är du intresserad innan så kontakta mig omgående. Det får bli den sista på ett tag då jag har lite svårt att sitta för länge och dessa stora projekt tar lång tid att göra och det är många moment som man måste göra i ett svep.

Lilla julgransmattan och julduken har flyttat hemifrån. Dom har båda fått komma hem till Margaretha ( tack :)! )och jag hoppas att dom pryder fint i hennes skåp nu till jul.

Så har det varit nästan julafton igen!  Här har det anlänt paket vill jag lova. Nu har jag fått hem alla detaljer till fronterna så det har monterats lite idag.




Nu är sidostycke, staketet på toppen, lister och krön mellan dörrar och krönlisterna på dörrarna ditsatta. Här är det torktid för limmet och sen så kommer "målarmästaren" igen för att dutta med putsfärg så att alla detaljer får en härlig yta. Nu saknas bara toppkrönet där en egenhändigt gips gjuten och skuren fasan kommer att sitta som kronan på verket. Skorstensmäster har inte fått fart ännu men det var ju lång leveranstid.....!

Jaha kära vänner det var allt för idag men jag är snart tillbaka med nya bilder och berättelser ifrån min lilla värld! 
Må så gott och njut de sista brittsommardagarna!!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar